Věčný souboj

Asi se poněkud divíte, proč na konci roku 2024 píšu o quiltu, který jsem dělala pro výstavu Brno Patchwork Meeting v roce 2023. Ano, vím, mám poněkud zpoždění. Lépe řečeno, mám zpoždění skoro dva roky, protože v dubnu, tj. za necelé 4 měsíce, už bude další výstava.
Jenže já jsem nezvládla napsat článek o tomto quiltu dříve (rozumějte: stále bylo něco jiného, co jsem považovala za důležitější nebo se mi zrovna nechtělo) a rozhodla jsem se, že je lépe ho napsat teď než vůbec. Navíc jsem fotky quiltu nikde moc neprezentovala (protože jsem čekala, až napíšu ten článek) tak je alespoň zveřejním teď a současně je můžu dát i do své nové galerie, která tu na webu vznikla a pomalu ji zaplňuji svými výrobky.
Téma kreativní soutěže a moje pojetí
Každým rokem je na výstavě BPM vyhlašovaná kreativní soutěž s daným tématem. Pro rok 2023 to bylo téma „Energie“.
Přemýšela jsem, jak toto téma pojmout. Nabízí se spousta možností – třeba elektrická, sluneční, lidská energie a spousta dalších variant. Nakonec mě nejvíce zaujala energie lidská a vznikl textilní obraz – art quilt s názvem Věčný souboj. Jo, vím, že málokdo chápe, co jsem tím chtěla říct. A nebojte, vysvětlím vám to a taky vám ukážu postup, jak quilt vznikal.
Základem celého motivu jsou čakry. Pro ty, kdo neví, co jsou to čakry, je tu zjednodušená definice – jedná se o energetická centra v těle. O těchto centrech najdete informace ve východních kulturách, u nás v naší západní civilizaci, jsou často popírána. Nechci tady ale rozebírat přístup naší západní civilizace k duchovním záležitostem, to by bylo na dlouho a nejsjpíš bychom se nemuseli ve spoustě věcí shodnout. Ale pro pochopení obrazu je informace o čakrách nezbytná, protože prostě znázorňuje sedm čaker. To jsou ty kruhové tvary. A pro každou čakru je typická jedna barva, proto každá „čakra“ leží na svém barevném pruhu.
Dále vidíte na obraze jakési výběžky, které vybíhají na jedné straně z čaker (ty jsou barevné), na druhé straně z tmavých částí na obou bocích (ty jsou černé). Tyto výběžky mají znázorňovat, jak se naše energie setkává s energií vnější, která je dost často temná (zloba, závis, pomlouvání, lhaní, atp.) a vzájemně do sebe pronikají. Někdy více, někdy méně, to už je pak individuální záležitost a právě takový ten věčný souboj mezi dobrem a zlem.
Jak jsem obraz tvořila
Nejdříve ze všeho jsem si nabarvila látku. Barvím reaktivními barvami a pro ty, kdo jsou v mém kurzu barvení látek – jedná se o barvení v ploše, jehož popis v kurzu najdete.
Pro ostatní je tu jednoduché vysvětlení – látku rozprostřu na rovnou plochu a nanáším barvy podle toho, jak jsem si to vymyslela. I když to zní dost jednoduše, tak to tak jednoduché úplně nebylo. Nemyslím tím technologický postup, ten je jasný, ale rozvržení. Potřebovala jsem sedm pruhů, které měly být stejně široké (šířku udávala velikost kruhu), to vše se mělo vejít do velikosti dané soutěžními rozměry a ještě na bok jsem potřebovala napasovat černé pruhy, které zase nesměly být moc široké ani moc úzké. A samozřejmě jsem musela vybrat ty správné barvy. Zkrátka hodně úkolů naráz.

Dalším krokem bylo vytvoření aplikací. Protože jsem nechtěla roztřepené okraje, zvolila jsem pro aplikace nikoliv klasickou látku ale evolon. Je to netkaná textilie v bílé barvě, která se prodává ve více gramážích a netřepí se. Z ní jsem vytvořila jak kruhové tvary čaker, tak i jednotlivá „chapadla“ a všechny aplikace jsem pak nabarvila textilními barvami tak, jak jsem potřebovala. Pomocí vliesofixu jsem aplikace přichytila na podkladovou látku a pak už všechno jen prošila technikou volného quiltování.
Na fotce vidíte část aplikace před prošitím a po něm.


Snadno se to napíše, ale provedení tak snadné nebylo. Barvy na aplikacích vytvořily vrstvu, přes kterou se někdy dost nepříjemně prošívalo a nit se mi velice často trhala. Musím přiznat, že občas jsem už z toho byla vzteklá. Jenže jsem měla volbu buď obraz dodělat, nebo zahodit a začít znovu. A proto jsem se rozhodla, že ho raději dodělám.
A to je k postupu asi všechno. Pak jsem už jen prošila okolí aplikací, z černé strany černou nití, od středu pak barevnými nitěmi, začistila okraje a bylo hotovo.

Velikost obrazu je cca 120 x 80 cm.
Nádhera!!! Krásný popis postupu myšlenky k dílu. Ještě by mně zajímala časová linka vlastní práce. Pokud se to dá odhadnout. Ty myšlenky, které tomu předcházely samozřejmě časově postihnout nejde. Klobouk dolů!
Duchovní přesah vašeho úžasného quiltu s podrobným vysvětlením o jeho vzniku ,dává Vaší práci vyšší princip. Pokaždé když se dívám na některý z vašich zázračných kousků, žasnu a jsem ráda, že mohu být tímto způsobem malinkou součástí vašeho světa tvořivosti.
Obdivuhodné- umělecké dilo s vnitřním nábojem a energii.